تعمیر کاتالیزور پراید

تعمیر کاتالیزور پراید چگونه است؟

کاتالیزور پراید بخشی از سیستم اگزوز است که به کاهش مواد آلاینده تولید شده در هنگام احتراق موتور کمک می‌کند. کاتالیزور یا کاتالیست قادر است که با استفاده از فلزات گرانبها مثل پالادیوم و پلاتین که در ساختار آن وجود دارد و با کمک حرارت زیاد، مواد مضر موجود در مونوکسیدکربن، اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن‌ها را به مواد کم‌ضررتر تبدیل کند. اما کاتالیزور پراید در اثر عوامل گوناگون، ممکن است دچار مشکل شود. در برخی موارد می‌توان آن را تعمیر کرد، اما گاهی اوقات، این قطعه حساس قابل تعمیر نیست و باید تعویض شود. در این مقاله می‌خواهیم به موضوع تعمیر کاتالیزور پراید بپردازیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

تعمیر کاتالیزور پراید

کاتالیزور پراید کجاست؟

کاتالیزور که به آن مبدل کاتالیزوری نیز گفته می‌شود، جزء حیاتی سیستم اگزوز خودرو است که وظیفه کاهش آلاینده‌های ناشی از احتراق سوخت را بر عهده دارد. در خودروی پراید، کاتالیزور در بخش ابتدایی سیستم اگزوز، بلافاصله پس از خروجی مانیفولد اگزوز قرار دارد. این مکان به کاتالیزور اجازه می‌دهد تا با دمای بالای گازهای خروجی تماس مستقیم داشته باشد و به صورت مؤثرتری عمل کند.

نشانه‌های خرابی کاتالیزور پراید چیست؟

آگاهی از خرابی کاتالیزور پراید، کار آسانی نیست. زیرا بروز ایراد در این قطعه، چیزی نیست که متداول باشد. با این‌حال یکسری نشانه‌ها وجود دارد که می‌توانند به شما اطلاع دهند، کاتالیزور خودرویتان دچار مشکل شده است. درصورتی‌که هر یک از این علائم را مشاهده کردید، هرچه سریع‌تر خودرو را به یک مرکز معتبر تعمیر کاتالیزور پراید ببرید تا کارشناسان آن، اقدامات لازم را بررسی شناسایی و رفع مشکل بوجود آمده انجام دهند.

برخی افراد که پراید مدل‌های قدیمی دارند، سوال می‌کنند که آیا پراید کاربراتور کاتالیزور دارد؟ باید بگوییم که این خودروها ممکن است کاتالیزور نداشته باشند، اما طبق قانون حفاظت محیط‌زیست، تمام مالکان خودروهای قدیمی و کاربراتوری مکلف به نصب کاتالیزور بر روی خودروهای خود هستند. در ادامه با برخی از علائم خرابی کاتالیزور آشنا می‌شویم.

صداهای غیر معمول

هر راننده‌ای باید از صداهایی که به‌طور معمول خودرویش در هنگام حرکت تولید می‌کند، آگاه باشد. به این دلیل که وقتی صداها تغییر می‌کنند، یعنی مشکلی به‌وجود آمده است. بنابراین باید با صداهای معمول خودروی خود آشنا باشید تا بتوانید صداهای غیرمعمول آن را راحت‌تر تشخیص دهید.

هنگامی که مبدل کاتالیزور پراید دچار ایراد می‌شود، احتمالاً متوجه صدای تق‌تق می‌شوید. دلیل این صداها این است که شبکه اسفنجی داخل کاتالیزور که در ساخت آن از فلزات گرانبهایی چون پلاتین، رودیوم یا پالادیوم ساخته شده است، در اثر عوامل مختلفی خرد می‌شود. ذرات خرد شده در برخورد با بدنه کاتالیزور، تولید صدا می‌کنند و همین صداهاست که به‌عنوان یک صدای غیرمعمول به گوش ما می‌رسد. در چنین شرایطی ممکن است تعمیر کاتالیزور پراید، امکان‌پذیر نباشد و احتمالا باید به فکر خرید یک کاتالیزور جدید باشید.

عملکرد ضعیف موتور

اگر کاتالیزور پراید دچار گرفتگی باشد، توانایی موتور کاهش می یابد. دلیل آن این است که موتور خودرو نمی‌تواند گازهای آلاینده تولید شده از احتراق را به روش معمول تخلیه کند، زیرا کاتالیزور برای تخلیه گازها مسدود شده است. این عیب کاتالیزور معمولا به‌راحتی قابل حل است. برای اطلاع از شرایط تعمیر کاتالیست پراید با ما تماس بگیرید.

افزایش مصرف سوخت

گرفتگی کاتالیزور، علاوه بر کاهش کارایی موتور، موجب می‌شود که مصرف سوخت افزایش پیدا کند. وقتی گازهای ناشی از احتراق به‌خوبی از موتور خارج نشوند، به موتور فشار می‌آورند، نسبت سوخت و هوا را تغییر می‌دهند و موجب احتراق ناقص می‌شوند. درنتیجه مصرف سوخت افزایش می‌یابد و مجبور خواهید شد که پول بیشتری را برای بنزین خودرویتان خرج کنید.

استشمام بوی گوگرد

از آنجایی‌که کاتالیزور معیوب پراید، دیگر نمی‌تواند بخارهای سمی را به مواد کم‌خطر تبدیل کند، یکی از عوارض جانبی که قرار است با آن مواجه شوید، بوی گازهای خروجی از اگزوز خودرو است که بوی گوگرد یا چیزی شبیه تخم‌مرغ فاسد می‌دهد.

هنگامی‌که خودروی شما بنزین می‌سوزاند، یکی از مواد جانبی که تولید می‌کند، هیدروژن سولفید است. کارکرد صحیح کاتالیست برای تبدیل سولفید هیدروژن به دی‌اکسید گوگرد که یک ماده کم‌خطر است، ضروری است. با این‌حال، اگر این قطعه به‌خوبی کار نکند، این فرآیند نمی‌تواند انجام شود و احتمالاً متوجه خواهید شد که دود خروجی از اگزوز خودرو بسیار تیره‌تر از حالت عادی است.

روشن شدن چراغ چک

درست مانند بسیاری از مشکلات دیگر خودرو، اگر کاتالیزور پراید به‌درستی کار نکند، ممکن است چراغ چک آن روشن شود. از آنجایی‌که چراغ چک موتور به دلایل دیگری نیز روشن می‌شود، باید برخی از علائم دیگر را نیز بررسی کنید تا مطمئن شوید کاتالیزور منبع مشکل است یا اشکال از جای دیگری است. برای این امر، خودروی خود را به یک تعمیرگاه ببرید تا کارشناسان با استفاده از دستگاه دیاگ، علت روشن شدن چراغ چک را بررسی کنند.

نحوه تعمیر کاتالیزور پراید

شاید می‌پرسید که چگونه کاتالیزور پراید را تمیز کنیم؟ همان‌طور که اشاره کردیم، کاتالیزور پراید ممکن است قابل‌تعمیر نباشد و باید آن را تعویض کنید. به‌عنوان مثال اگر شبکه اسفنجی این قطعه خرد شده‌باشد، نمی‌توان آن را تعمیر کرد. اما در مواردی مانند گرفتگی شبکه اسفنجی، راهکارهایی برای تمیز کردن و تعمیر کاتالیزور پراید وجود دارد که در ادامه این راهکارها را به شما معرفی می‌کنیم.

تیون‌آپ ایتالیایی

برخی از افراد از روشی که آن را تیون‌آپ ایتالیایی می‌نامند، برای رفع گرفتگی کاتالیزور پراید استفاده می‌کنند. زیرا بسیاری از رانندگان، از خودروی خود، فقط در مسافت‌های کوتاه و سرعت‌های پایین استفاده می‌کنند. همین امر سبب می‌شود تا کاتالیزور به دمای مطلوب خود نرسد و دچار مشکل شود.

بر اساس راهکار تیون‌آپ ایتالیایی، برای تعمیر کاتالیزور پراید و رفع مشکل آن، شما باید هر چند وقت یکبار با خودروی خود، مسافتی طولانی را با سرعت زیاد برانید. در چنین شرایطی کاتالیزور پراید به دمای مناسب عملکردی خود می‌رسد و رسوباتی که موجب گرفتگی آن شده‌اند، از بین می‌روند.

فقط به‌یاد داشته‌باشید، اگر می‌خواهید این روش را امتحان کنید، به هیچ‌وجه نباید محدودیت‌های سرعت را زیر پا بگذارید و خود و دیگران را در معرض خطر قرار دهید.

شستشوی کاتالیزور

یکی دیگر از روش‌های تعمیر کاتالیزور اگزوز پراید و تمیز کردن آن، شستشوی این قطعه حیاتی است. برای این کار باید کاتالیزور را از جای خود باز کنید. اما توصیه می‌کنیم، این کار را خودتان انجام ندهید. زیرا کوچکترین اشتباه می‌تواند به کاتالیزور آسیب برساند و ممکن است مجبور شوید، هزینه زیادی را برای خرید یک کاتالیزور نو بپردازید. بهتر است برای شستشوی کاتالیزور پراید، به یک مرکز معتبر تعمیر کاتالیزور مراجعه کنید. ما به‌عنوان یکی از مراکز تخصصی و باسابقه تعمیر کاتالیزور، می‌توانیم کاتالیزور خودروی شما را به‌صورت ایمن و با استفاده از محلول‌های استاندارد، شستشو دهیم. هزینه تعمیر کاتالیزور، بستگی به میزان آسیب‌دیدگی آن دارد.

استفاده مکمل سوخت

مکمل‌های سوخت مختلفی در بازار موجود هستند که می‌توانید آن را داخل باک خودرو بریزید تا کاتالیزور کارایی اولیه خود را بدست آورد. همچنین بهتر است هر چند وقت یکبار، باک خودرویتان را با بنزین سوپر پر کنید تا موجب شود، موتور خودرو عملکرد بهتری داشته باشد و کاتالیزور را تمیز کند.

سخن پایانی

وجود کاتالیزور در خودرو کمک می‌کند تا گازهای آلاینده تبدیل به گازهای بی‌خطر و کم‌خطر شوند و خودروی شما روان‌تر کار کند و آلایندگی کمتری داشته‌باشد. اما گاهی اوقات این قطعه حساس، دچار مشکل می‌شود و باید تعمیر شود. برای تعمیر کاتالیزور پراید، روش‌های مختلفی وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم. برخی از این روش‌ها ساده هستند و برخی دیگر باید توسط تعمیرکاران متخصص انجام شود. تیم حرفه‌ای ما با سال‌ها تجربه در زمینه تعمیر کاتالیزور خودروهای مختلف، آمادگی دارد تا کاتالیزور خودروی شما را با بهترین کیفیت تعمیر کند تا مانند روز اول، بالاترین کارایی را داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت تعمیر کاتالیزور پراید با ما تماس بگیرید.

به این محتوا چند امتیاز می دهید؟

برای امتیاز دادن بر روی ستاره های کلیک کنید.

میانگین امتیازدهی 3 / 5. شمارش آرا 2

اولین نفر برای رای دادن باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان و تماس